سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2742747

  بازدید امروز : 204

  بازدید دیروز : 392

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
مردم چیزى را نگفتند : خوش باد ، جز آنکه روزگار براى آن روز بدى را ذخیرت نهاد . [نهج البلاغه]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 89/11/24::: ساعت 1:47 عصر

وقتی انسان یک عشق زمینی دارد ای عشق انرژی نجومی به اومی دهد به طوری که حتی یک لبخند کوچک این انرژی اش را دو برابر می کند، حال در مورد خداوند، چگونه می توانیم به این مرحله از عشق برسیم وقتی که حس می کنیم با وجود تمامی تلاشها باز نوازشی از سوی او حس نمی شود هر چقدر می خواهی به او نزدیک شوی باز او خودش را از تو دور می کند؟
از این که سوال خود را با ما در میان گذاشته اید از شما متشکریم و امیدواریم پاسخ
گوی مناسبی برای شما باشیم.
هر که را جامه ز عشقى چاک شد--- او ز حرص و عیب کلى پاک شد
شاد باش اى عشق خوش سوداى ما--- اى طبیب جمله علتهاى ما
اى دواى نخوت و ناموس ما--- اى تو افلاطون و جالینوس ما
جسم خاک از عشق بر افلاک شد--- کوه در رقص آمد و چالاک شد

«عشق»

عشق به حقیقت چه کلمه ی زیبائی است و چقدر حرفهای نگفته در آن نهفته است.
در هر عشقی پای یک معشوقی در میان است، و هر مقدار معشوق دارای حُسن، جمال و کمال باشد، کار عاشق برای رسیدن با آن باید مردانه تر باشد.
با یک مثال مطلب را ادامه می دهیم. در نظر بگیرید یک شخص بخواهد یک پراید تهیه کند. در این هنگام یک هزینه ای خاصی باید بپردازد. اگر همین شخص بخواهد یک پژو و یا یک ماکسیما تهیه کند، چه مقدار باید هزینه کند؟ بله هزینه ای بیشتری باید تدارک ببیند.
در مورد خداوند نیز مطلب همین گونه است. چه موجودی با عظمت تر از خداوند و محبوب تر از او هست. باید مقداری توجه، تفکر و تأمل خود را به او معطوف کنیم و از نماز، صبر و توسل برای رسیدن به خدا کمک بگیریم. اگر مدتی این برنامه را در پیش بگیرید تغییراتی در حالات و روحیات و حتی نگرش خود به هستی پیدا خواهید کرد.
پرسشگر گرامی باید همت کرد، باید یک مقداری خواست و در آن جهت گام برداشت. اگر شما مقداری به بندگی خدا خود را آراسته کنید، دیری نخواهد گذشت که بَند خدا خواهید شد و زندگی دیگری را آغاز خواهید کرد و این را با تمام وجود حس و لمس خواهید نمود.
منتهی مقداری صبر را در زندگی و برنامه ی خود چاشنی کارهایتان کنید که در این صورت ملائکه نیز به دیدار شما می آیند«إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَه؛ به یقین کسانى که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل مى‏شوند»(فصلت/30).
نوشته اید می خواهیم به خدا نزدیک شویم اما او دور مان می کند! مگر می شود ما بخواهیم به خدا و محبت او در آئیم و او ما را از خود دور کند؟! خدایی که عالم را برای همین خلق کرده است که ما به بندگی او داخل شویم و سپس پادشاهی کنیم، چگونه امکان دارد این گونه رفتار کند!! گواه این مطلب نیز این همه آیات در مورد عفو و بخشش است، تا انسان در مسیر انسانیت باز گردد و حرکت کند. بنابراین او می خواهد که ما راه بی افتیم و یک حرکت درونی آغاز کنیم.
بله یک جا ما توجه لازم نداشته ایم و آن این است که معشوقی که دارای جسم است ما او را می بینیم و جودش را حس می کنیم، اما در مورد خداوند این گونه نیست!!
چرا که خداوند جسم نیست! ما گمان می کنیم هر چه در عشق های زمینی صادق است- منظور حسی بودن معشوق- در مورد خدا نیز باید این گونه باشد. اگر این طور بود که هر کسی به عشق خدا مبتلاء می شد و مردان بزرگ از دیگر افراد شناخته نمی شدند. همین که این عشق تحمل و بزرگی می خواهد تعداد محبین الهی کم می شود.
اما هنگامی هم که عاشق شدند و به وسیله ی بندگی به قُرب خدا رسیدند، محبت آنها به خدا بسیار شدید می گردد از معشوق های دنیوی«وَ الَّذینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه؛امّا آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان،) شدیدتر است».(بقره/165).
در مورد عشق به خدا باید گفت باید دل را صاف کرد و فقط به او سپُرد آن وقت خواهید دید او با قلب شما چه می کند. آری خدا را می شود دید. اما نه با چشم سر. چون چشم سَر از سر و اسرار بی خبر است. آن دل بی سر می خواهد که سَر در گِرو خدا داده باشد.
چهارده معصوم – علیهم السلام- در دل گرو خدا داده اند و گاهی تجلی این دل دادگی در مناجات ائمه هدی – علیهم السلام- بیان شده است، تا جای که عشق زمینی را در مقابل عشق الهی شرمسار می سازند.
به طور نمونه برخی از فراض های مناجات محبین امام سجاد- علیه السلام- را از مفاتیح بیان می کنیم.
« ای خدا آن کیست که شیرینی محبتت را چشید و جز تو را بخواهد و آن کیست که به مقام قرب تو انس یافت و لحظه ای روی از تو گردانید... ای خدا ما را از آنان قرار ده که بالفطره به تو شادمان و خوشند و از دل ناله ی شوق می کشند...ای خدایی که انوار قدسش به چشم دوستان در کمال روشنی است و تمام ذاتش بر قلوب عارفان او شوق و نشاط بر انگیز است».
با توجه به این فراض ها آیا می توان گفت خدا و عشق او را با قلب نمی شود احساس کرد؟ یک سوال؟ ما چه کرده ایم تا به دیدار و عشق خدا نائل شویم؟

 

 

 


 
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید